Wednesday, September 8, 2010

Kuih Raya Hanjing

Seperti biasa bulan Ramadhan adalah waktu yang ditunggu. Pekerjaan tetap aku pada bulan tersebut ialah Runner bagi mengedarkan kuih raya kepada pembeli-pembeli. Tugas yang amat mencabar lagi teruji untuk anak tekak dan perut aku ini aku pikul dengan sehabis jujur. 'Tiada curi-curi makan dan hantar awal,balik awal' merupakan kata-kata semangat untuk aku ketika bertugas.

Sedang mencari-cari rumah pembeli kuih, aku memperlahankn motosikal jenis EX5 bagi memudahkan mata aku melihat nombor rumah. Setelah 10 minit mencari rumah pembeli kuih, mata terpana sebentar dengan kesungguhan anjing mengejar sesuatu. Semakin lama, semakin dekat dengan aku.

Rupa-rupanya, aku yang dikejar anjing tersebut. Menggelupar aku mengelak dari salakan anjing tersebut. Tapi malang nasib tak berapa nak baik, aku jatuh ke tanah jua akhirnya bersama dengan kuih-kuih yang aku bawak. Bergolek-golek kuih menyembah bumi. Hiba rasa, sayu, rugi, geram pada ketika itu. Dan yang paling penting perasaan aku ketika itu MALU GILER. Ramai juga yang tengok kejadian tersebut.


P/s: Hanjing tersebut dengan selamba berlari masuk ke rumah tuannya setelah aku jatuh.

2 comments: