Monday, September 6, 2010

Fenomena Raya


Setelah aku dikurniakan kehidupan sehingga berumur 23 tahun, aku sedari beberapa tabiat yang akan berlaku apabila hari raya hampir tiba.

Umat Islam akan berlumba-lumba mencari keperluan raya. Manakala peniaga-peniaga pula akan menggunakan pelbagai strategik untuk perniagaan mereka bagi meracuni fikiran dan nafsu pelanggan.

Fenomena-fenomena yang sering berlaku apabila tiba pada hari raya:-

1. Keperluan rumah: Langsir baru, cat baru, dekorasi baru, alat elektrik baru dll.
2. Keperluan pakaian: Baju baru, songkok baru, kasut baru dan dll.
3. Keperluan diri: Rambut baru, pergi facial, buat kuku, buat gigi palsu dll.

dan yang terakhir ini aku rasa musykil sikit, sebab fenomena ini cuba melibatkan diri dalam persiapan hari raya iaitu:

4. Keperluan kenderaan: tukar warna cat, tukat spot rim, tukar tinted, tukar ekzos dll.

P/s: Kepada pemilik kereta yang mengecat kereta, tetapi kereta tidak sempat siap sebelum raya, sila naik bas pulang ke kampung. Tiket masih banyak.

2 comments:

  1. semua diatas aku tak buat. yeahhhh! aku lah melayu moden

    ReplyDelete
  2. aku tukar bumper keta... sebab bumper aku patah... hahahaha...

    ReplyDelete