Friday, September 3, 2010

Semangat Merdeka Yang Membara


Aku dapat surat. Surat bertajuk 'PERBARISAN SEMPENA HARI KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 53 PERINGKAT DAERAH JOHOR'. Persepsi pertama, semestinya memikirkan tilam dan bantal sewaktu tarikh perbarisan berlangsung.

Tanpa banyak songel dan demi negara aku terus menyahut seruan kerajaan ini. Aku teruskan bacaan aku terhadap surat tersebut. Terbeliak biji mata aku melihat masa yang ditetapkan, tepat pukul 7,oo pagi. Yeah!!

Ketika sedang mencari parking sewaktu acara perbarisan berlangsung, kereta depan yang dipandu oleh seorang wanita mengundurkan kereta beliau ke belakang. Semakin lama, semakin dekat kereta beliau dengan kereta aku. Tangkas dan cekap tangan aku menekan hon, tetapi lagi tangkas wanita itu mengundurkan kereta. BAMMMM!!!

Hendak dimarah sudah pun terjadi. Demi negara dan semangat kemerdekaan, aku berbaris jua bagi meneruskan usaha aku untuk melaungkan perkataan 'MERDEKA!!' di tempat perbarisan.

P/s: Sebab utama tak marah, pemandunya kaum Hawa.Hahahaha

3 comments: