Thursday, August 12, 2010

Pot Pet Pot Pet


Untuk berkumpul dan berjumpa sanak saudara, bukan suatu tugas yang mudah. Lebih-lebih lagi kalau mempunyai keluarga yang besar. Itulah yang sering aku rasakan di keluarga sebelah ibuku. Atuk aku mempunyai 10 orang anak dan mempunyai 40 lebih cucunya. Punya la riuh kalau sekali berkumpul. Selain Hari Raya, kami juga akan berkumpul ketika 1 Ramadhan setiap tahun.

Atuk aku sering berpesan pada cucu-cucunya, "Kalau bulan Ramadhan segala perbuatan kena jaga, barulah bertambah berkat puasa kite nanti...".


Waktu yang paling aku suka bila dah kumpul ramai-ramai ni bila waktu hendak berbuka. Sepupu-sepupu yang sebaya, masing-masing bising hendak memilih makanan yang mana hendak didahulukan ke dalam mulut.

Apabila azan mula berkumandang, senyap sepi sahaja. Tiada kebisingan kedengaran lagi. Satu suara mencelah, "Korang ni, macam ayam nak dapat makanan. Bila dah dapat makan, senyap semua..." terkebil-kebil cucu-cucunya yang endah tak endah akan luahan rasa atuknya itu. Masing-masing sibuk dengan makanan di tangan dan mulut.


P/s: Aku rindu suasana ini..hehe



3 comments:

  1. ko makan apa sampai senyap tu? nasi ayam? ambeng?

    28hb g kuantan

    ReplyDelete
  2. lapar sgt smpai snyap sume...
    ahahaha

    ReplyDelete