Tuesday, March 30, 2010

Dunia Permotoran - Chapter 1

Sedang asyik membonceng basikal, mata yang layu ini tiba-tiba menjadi segar dengan segera tatkala kenderaan lain memperlahankan pusingan tayar masing-masing. Mata aku terus terpaku melihat satu kemalangan yang melibatkan sebuah motosikal dan lori bertayarkan enam belas biji. Bertambah sayu apabila pembonceng motosikal sudah terbaring kaku dan hanya dilitupi dengan surat khabar. Innalillah....

Selepas melihat kejadian itu, aku terus terfikir bagaimana perasaan ibu bapa si pembonceng itu apabila mengetahui kejadian yang menimpa terhadap anaknya itu. Ishh!!!

Sambil memikirkan bermacam-macam kemungkinan, aku pun memulas throttle motosikal aku macam biasa. Sambil pulas throttle motor, aku teruskan khayalan aku.

Macam mana la perasaan ibu bapa si pembonceng itu jika pagi-pagi si anak tadi tu yang nak mencari rezeki bersalaman dulu memohon restu untuk mencari sesuap nasi yang halal. Bila si ibu bapa menunggu kepulangan anaknya di kala senja hari, hanya perkhabaran kematian yang mengganti kepulangan anakya itu.

Wah!! Tinggi betul imaginasi aku ni...Kih Kih Kih...

Sambil menggenggam throttle motor aku, mata terrrrrlihat la pulak meter motor aku. 110..Ya 110...Sekali lagi, ya 110.

Terus aku berkata dengan sendirinya. Imaginasi punya la tinggi, tapi tak insaf-insaf juga.


Moral: Selagi ada kemahuan, di situ ada highway.

2 comments:

  1. bukan ke mu kate mu bonceng basikal?? asal tibe2 leh pulas throttle lak??

    ReplyDelete
  2. actually aku konfius pembonceng ke penunggang...hahah

    ReplyDelete