Monday, March 1, 2010

Benar Kata Orang-Orang Tua Dulu

Mak aku selalu bilang sama aku, "Kalau jumpe benda pelik daripada biasa, jangan tegur. Takut 'Benda' tu datang kat kite nanti"...bilang mak kepadaku.

Aku pun mengingati perkara itu sehingga hari ini, tetapi sehinggalah perkara yang tidak diingini berlaku kepadaku.

Time aku sekolah rendah dulu, aku selalu duduk bawah longkang besar bersama rakan-rakanku sambil menyedut ais krim Malaysia. Sedang menyedut ais krim itu, aku terhidu bau yang agak pelik, tapi aku selalu bau benda itu. Aku buat tak tau kerana aku ingat pesanan yang mak aku sampaikan.

Makin lama, makin kuat pulak bau itu berpeleseran dihidung aku, lantas aku menoleh rakan sebelah aku. Tersipu-sipu sahaja senyuman yang diberikan kepadaku. Dengan melupakan sejenak pesanan mak aku itu, dengan cekapnya aku dapat tangkap disebalik senyuman itu lantas aku berkata, "Bengong ko, nasib baik aku tengah mengadap rezeki ni. Kalu tak, aku rejam sampai berbulan-bulan ko x bole buang air besar".

Maklumlah, benda ni tak berbunyi tapi baunya mengalahkan dari yang berbunyi...Pergh!!!



Kalu anda semua pandai,apakah itu?

3 comments: