Tuesday, April 13, 2010

Bodoh Tak Boleh Diajar, Cerdik Tak Boleh Diikut

Mengisahkan situasi Si Penyu bersama bapaknya..

Si Penyu meneruskan pengembaraan sambil korek gigi dan mengembalikan tangan itu ke hidung (sambil hidu). Bapanya menegur akan perbuatan kejinya itu, tapi die membalasnya dengan berkata "Ada aku Kesah??"...Gelengan kepala sahaja yang bapaknya mampu buat.

Si Penyu berhenti rehat sambil menguyah coklat dimulut. Sambil berehat, dia mengangkat punggungnya separuh lalu melepaskan angin. SSssst..(lebih kurang begitu bunyinya).."Ko ni, tak reti2 bahasa ke. Jagalah la sikit adab tu", bilang bapaknya. Lantas anaknya naik angin dengan teguran bapaknya itu.

Si Penyu turun dari kenderaan bapanya dan bertanya, "Ape yang bapak cari?" Diam saja bapaknya membalas pertanyaan Si Penyu. Pada ketika itu kereta bapak Si Penyu pancit. Sedang memasang semula tayar simpanan, si bapak telah kehilangan skru tayarnya. Si Penyu dengan selamba membuka satu skru di setiap tayar kereta. Seterusnya Si Penyu memasang skru tersebut di tayar yang kehilangan skru. "Bijak tak saya ayah??", bilang Si Penyu kepada bapaknya.

Si Penyu tiba di Hospital Tg. Rambutan dan terus mendaftarkan diri sebagai penghuni baru. "Weh, asal ko masuk sini?",sapa kawan biliknya. Bapak aku bilang aku giler sebab kat umah aku ada lipas yang kehilangan kaki satu. Ketika itu bapak aku melihat saja keadaan lipas yang tidak mampu bergerak itu. Bapak aku menggelakkan sahaja keadaan lipas itu dan berkata "Padan muka ko lipas dah tak bole jalan". Bengang dengan tindakan bapak aku itu, aku menyentuh badan lipas itu. Lipas itu dapat berjalan, tetapi dalam keadaan yang menggelupar. Aku terus menulis teori itu ke atas kertas, dan membuat edaran di surau-surau dan orang ramai. Itulah sebab aku masuk sini. Terlopong saja kawan Si Penyu itu mendengar akan ceritan Si Penyu itu.

No comments:

Post a Comment