Thursday, December 9, 2010

Skil Hebat Hujung Bulan

Ketika sibuk melihat kalendar kuda yang pada ketika itu Mac melewati bulan, April sibuk-sibuk hendak merangkak tiba, barulah umat manusia sibuk dengan gaya hidup berjimat cermat.

"Zul, kedai makcik ****** tu murahlah makanan dia", sapa kawan aku. Tanya aku pula, "Ko ambik lauk ape?". "Banyak la juga. Nasi ngan lauk ikan, daging, ayam dan sayur. RM3.00 tunai", balasnya.

Teruja aku dengan kemurahan yang telah diberikan oleh pemilik kedai makan tersebut. Aku cuba-cuba mendekatkan mata yang dikurniakan Tuhan ini ke arah bungkusan makanan sahabat aku tadi.

Setelah buka bungkusan makanan tersebut, "Mana lauk-lauk ko semua?", tanya aku. "Ko kais-kaislah cikit nasi tu, lauk-lauk aku letak bawah, baru aku timbus dengan nasi", jawabnya selamba.

"Patutlah murah! Ko ngan ayam sama je, kais-kais makanan. Cuma ko tinggi sikit je taraf ko ngan ayam sebab dikurniakan akal fikiran".

3 comments: