Thursday, November 18, 2010

Timbang Lembu

"Abang, nanti tanya orang masjid, berapa berat lembu kita tu..."pinta bondaku. "Ok", jawab ku ringkas.

Beberapa saat kemudian, timbul soalan berlegar-legar dalam kepala. 'Macam mana nak kira berat lembu? Ada penimbang ke nak timbang lembu tu?...

Semakin gusar dalam hati, takut-takut permintaan bonda tidak dapat ditunaikan.

Ketika di masjid, "Pakcik, berapa yek berat lembu saya ni?"..tanya aku. Jawabnya, "Ok", nanti pakcik beritahu"...Lega hati setelah mendengar jawapan tersebut.

Tiba-tiba hati berdegup kencang setelah melihat lembu tersebut bersiap untuk disembelih. Bila masa pula pakcik tadi timbang lembu aku? Ini dah nak sembelih, tak terjawab permintaan bondaku nanti.

"Pakcik!Pakcik! Dah timbang belum lembu ni? Ni dah nak sembelih dah ni...", tanya aku. "Kamu ni, jantung lembu tu nanti kita timbang. So, kita boleh agak berapa berat lembu ni. Dah-dah, jangan banyak tanya. Ni ambik tali ini,tarik kuat-kuat lembu ni", jawabnya padat.

Banyak lagi benda tersurat dan tersirat kat dunia ni.

Formula Berat Lembu
1.6 kg berat jantung lembu = 160 kg berat lembu


5 comments:

  1. seyes la beb...jgn lupe copy formula ni tuk ko gne kt ukm..hikhik

    ReplyDelete
  2. formula add math :)
    haha. da lama tak pergi masjid utk menyaksikan acara penyembelihan lembu kat msjid. kenangan time kocik-kocik~

    ReplyDelete
  3. time kocik2 siap tunggang lembu tu smblum sembelih...hikhik

    ReplyDelete
  4. zul kacak.auwwwwwwwwwwwww..hahaa
    meh join cntest lompat2..aku tau ko ske lompat..hehe..tgok blog aku k.. :)

    ReplyDelete