Wednesday, March 27, 2013

Merasai Kehidupan Seorang Bapa

Genap 8 tahun pemergian ayah menemui Ilahi....

Apabila merasai perit gerih memerah keringat, terkadang mengikat perut bagi menghantar adik-adik ke menara gading. Aku sedar, aku punya tanggungjawab.

Apabila menghantar sebahagian adik ke pengajian tinggi, perasaan gembira untuk adik dan perasaan sebak dikongsikan bersama ibu. Aku sedar, aku punya tanggungjawab.

Apabila ibu kekurangan tempat untuk mengadu di rumah, yang hanya sebuah telefon untuk melepaskan rindu di hati kepada anak yang disayangi. Aku sedar, aku punya tanggungjawab.

Apabila gaji masuk, teringat adik-adik yang yang memerlukan sumber kewangan dalam proses menempuh hidup yang dicaknakan oleh mereka sendiri. Aku sedar, aku punya tanggungjawab.

Apabila aku dijemput untuk menikmati makanan mewah, jauh dilubuk hati, "Apalah juadah yang dinikmati ibu dan adik-adik nun di sana..." Aku sedar, aku punya tanggungjawab.

Apabila Hari Konvokesyen adik-adik berlangsung, ku lihat air mata ibu bergelinangan sambil memerhati adik menerima segulung ijazah. Aku sedar, aku punya tanggungjawab untuk turut sama berkaca di mata.

P/S: Perit gerih ditempuh bersama ibu, senang kita dikongsi bersama keluarga.

1 comment: