Saturday, August 13, 2011

Batal Puasa Tak?

Sekitar puasa yang keberapa pun aku tak ingat, tapi yang pentingnya sepanjang bulan Ramadhan tersebut aku berjaya puasa penuh tanpa paksaan...

"Bang, tiket balik Kluang ada lagi ke tak?", soal aku kepada penjual tiket di Terminal Kuantan. "Ni last dik", jawabnya sambil menghulur tiket. Mengucap syukur aku pada Yang Maha Esa setelah apa yang dikurniakan Dia sebentar tadi. Maklumlah waktu nak balik raya bermacam-macam umat sibuk beli tiket nak balik raya. Yang aku peliknya kenapalah mereka semua tak beli kereta bila tiba waktu raya, sama juga fungsinya. Masih boleh pulang beraya. Hehehe.

"Dik-dik, tiket adik ni seatnya disini", tegur pemandu tersebut. Terbeliak biji mata aku melihat seat yang ditunjukkan oleh pemandu bas tersebut sebentar tadi. Sah! Aku kene game ngan penjual tiket. Seat aku co-pilot punya tempat. Oleh sebab aku malas nak bertekak dan memang aku tak pandai bertekak, aku melabuhkan punggung aku ke tempat duduk tersebut.

Sepanjang perjalanan aku memerhatikan sahaja gerak-geri pemandu bas.

Gerak- geri pertama yang aku kagum ialah mengeluarkan kepala di tingkap bas. Tak syak! Pemandu mengantuk. Jangan sampai mak aku sambut raya sambil buat kenduri arwah untuk aku pulak.

Gerak-geri kedua yang dilakukan betul-betul buat aku gelak. Diambil satu botol air mineral dan dibukakkan penutupnya sambil membeliakkan matanya. Lantas die menuang kesemua air tersebut ke dalam mata. Hahaha. Lepu!

Gerak-geri paling menarik ni membuatkan aku nak maki. Diambilnya sebotol air mineral, lalu diminumya.

Kan..Kan.. Kan senang kalu dari awal la kau minum je air dari tadi. Tau la bulan Ramadhan, tak payahla nak tunjukkan mukadimah ko yang ditunjukkan melalui gerak-geri tadi.

Terasa penat aku berpuasa ketika itu, padahal tengok gerak geri seorang pemandu bas yang banyak bunga-bunganya.

3 comments: